Monday 28 August 2017

Noční dravec v čínských spárech

Špionážní thriller jsem dlouho nečetla, takže jsem se na Nočního dravce opravdu těšila. Tenhle příběh je navíc zasazen do Číny, kterou autor zná jako své boty. To vypadalo opravdu slibně. Naplnila ale kniha moje očekávání?


Burák po dvou dekádách utíká z pracovního tábora. Když se vrátí do Pekingu, zjistí, že se svět za tu dobu velmi změnil. Co se ale nezměnilo je vládnoucí strana a politické poměry v Číně. Dříve pracoval pro britskou tajnou službu a teď s ní chce znovu navázat spolupráci, aby mu pomohla dostat se z Číny. Kontakt s ní naváže přes britského novináře Mangana, který však do této chvíle nemá s tajnou službou nic společného. To se ale s příchodem Buráka do jeho života změní. Oba se zapletou do problémů, které se v Číně navíc řeší trochu jinak než na západě...

Špionážní thriller v komunistické Číně? Ano! Na to většina z nás dlouho čekala. Tohle prostředí příběhu o tajných službách opravdu nahrává. Příběhů zasazených na asijský kontinent navíc na českém trhu tolik není, což je pro Nočního dravce další plus. Obrovským lákadlem je pak samozřejmě fakt, že autor Adam Brookes pracoval jako zahraniční korespondent britské BBC v Číně. Nám tak vzdálené postředí Číny tedy velmi dobře zná.

Tohle všechno ve mne vyvolalo velké očekávání. Zřejmě až příliš velké. Autorův styl psaní mi opravdu sedl a já si tak zpočátku čtení opravdu užívala. Velmi mne upoutalo také prostředí, ve kterém se děj odehrával. Zároveň mě zajímaly postupy tajných služeb. To všechno bylo velmi zajímavé a já se tak těšila, co příjde dál.

Jenže jsem si asi za půlkou knihy uvědomila, že děj trochu pokulhává. Většinou byl předvídatelný a pokud zrovna předvídatelný nebyl, zdál se chaotický. To si bohužel myslím o všemi opěvovaném konci. Zároveň mě velmi brzo přestaly bavit i ony špionážní detaily, které mi na začátku přišly tak zajímavé. Zdály se mi totiž pořád stejně. 

Pokud to tedy shrnu, Noční dravec byl pro mne spíš zklamáním. Nemyslím si, že by šlo o špatnou knihu, očekávání jsem ale měla větší a myslím si, že šlo z tohoto prostředí i námětu takzvaně ,,vytřískat" víc. Přesto ale knihu nemůžu hodnotit jen negativně. Styl psaní autora je velmi čtivý a především první polovina knihy, kdy jsem se spíše seznamovala s Čínou a jejími poměry a zároveň s prostředím tajných služeb, je zajímavá a neotřelá. 

Hodnocení: 65%

Za poskytnutí recenzního výtisku děkuji ALBATROS MEDIA.
Knihu najdete ZDE

1 comment: