Sunday 27 November 2016

How I Used to Blog Only for Freebies

You read it right, I only used to blog for freebies. But let's make it clear...
ČEŠTINA NÍŽE...


I've been blogging since I was 11 and back then I definitely wasn't blogging for freebies. I had no idea blogs could be something else than diaries. But I might tell you about my complete blogging history some other day. Now I only want to tell you how I fell into that materialistic trap of blogging...
First of all, I have to tell you that none knows about this. I'm still ashamed of how materialistic, irresponsible and selfish I was. But I see more and more people coming into this world of blogging with the goal to get freebies or make money. There's nothing wrong with you wanting to make your blog your job. I'd love to reach that stage one day as well so I'm definitely not going to judge you for that. But I get judgy when I see people starting their blogs just to get freebies with little or zero work. Why? Because I did it myself...

Three years ago after I graduated from high school I knew I'm going to have a lot of free time before starting at the university. A few months before that my friend who already had blog about books told me that she gets books for free. Wow! How come? So I read a few articles and went through Czech blogs full of books they got from publishers for free in exchange of a review. I loved reading. And I wanted free books too! So I started my own bookish blog! I quickly published a few "reviews" (from now on I'll call it reviews but mind the fact that it has nothing to do with a real review) and started approaching almost every single Czech publishing house asking them to "work with me" (send me free books that I'd review). And something I didn't expect happened. Two months later I worked with almost every publishing house that I contacted. I was so excited that I read all the time and wrote reviews in between that. But that didn't take long... After I started studying at the university I had less time. But I still wanted every single book they offered me and more. I'd say YES to every book I could have had for free! But I wasn't able to meet the deadlines. I started to write my reviews late. At the beginning I always wrote emails to the publisher telling them that I won't be able to make it but I'll do it asap.  
But what's worse - I started to hate reading! It wasn't a pleasure I'd do for myself in my freetime anymore... It wasn't because the publishers would give me bad books. I always picked books I genuinely wanted to read. But then they became obligations for me. And that was the beginning of the end. At some point I stopped asking for free books. I still had many in my library that I had to review and it was already after the deadline... And you know what's the worst? I still have some! Yes, I still haven't reviewed them. Two and a half years after I received them... And I AM SORRY for that, I just somehow can't open them...
So that's the story of me being all selfish and materialistic. If you read carefully you realized that it only took half a year! It quickly started and then it quickly ended. I still have that blog (but it's only in Czech). I want to keep it because it reminds me of how irresponsible I was... 
And you know what? Back then and now as well, I still know people who do this all for freebies (not just books, anything). Something tells me all of you can see it. You all know those blogs that do everything just to get freebies or sponsored posts. And again, there's nothing wrong with making your blog a bit more professional and seriously working with companies. But when you only blog to get freebies and you take it as an easy way to get things for free it's kinda sad and you propably don't even enjoy doing that...
And now you can say: "How can you say something like that when there's article that includes freebies that you posted a week ago?" And I'm going to answer you that that's exactly why I'm posting this... That was the time I slipped! I said yes to something that I didn't really need and it doesn't even fit to my blog! I get many offers (surprisingly since I don't have that many readers) and I learned to say no to them when they don't fit my niche. But this time I couldn't resist... And even tho I like the stuff (I'm trying to say that I didn't lie in that article) I still didn't feel right posting it. It reminded me of the time when I used to blog just to get freebies... Trust me, it wasn't fun at all!

*******************


Jo, je to pravda, vážně jsem blogovala jen kvůli tomu, abych dostávala věci zadarmo. Ale vezmeme to od začátku...

Blogovat jsem začala už když mi bylo 11 a v té době jsem vážně neblogovala proto, abych dostala něco zadarmo. Tehdy jsem ani netušila, že by blog mohl sloužit k něčemu jinému, než jako deníček. Ale o své blogové minulosti až jindy, dnes se vám chci svěřit s tím, jak jsem se zamotala do té blogové materialistické pasti...
 Nejdřív vám musím říct, že o tomhle nikdo neví. Stále se stydím za to, že jsem byla tak sobecká, materialistická a nezodpovědná. Jenže v dnešní době vídám spoustu lidí, jak začínají blogovat, protože chtějí věci zadarmo. A věřte mi, že nemám nic proti tomu, aby byl váš blog profesionální a stal se vaším zaměstnáním, protože bych toho jednou sama ráda dosáhla. Jinak už se ale dívám na ty, kteří si zakládají blogy proto, aby bez větší práce a snahy dostávali věci zadarmo. Proč? Protože jsem to sama jednou udělala... 
Před třemi lety jsem odmaturovala a měla jsem o prázdninách hodně času. Pár měsíců předtím se kamarádka zmínila o tom, že má knižní blog a že občas dostává knížky zadarmo, aby výměnou za ně napsala recenzi. Tyjo! Jak je tohle možný?! A tak jsem si přečetla pár článků a prošla české knižní blogy, abych zjistila, že opravdu někteří dostávají recenzní výtisky - pro mne to znamenalo knihy zadarmo. Četla jsem ráda. A taky jsem chtěla ty knihy zadarmo! Takže jsem si založila blog. Rychle jsem sesmolila pár ,,recenzí" (od teď už nebudu používat uvozovky, ale věřte, že ty recenze neměly s opravdovými recenzemi nic společného) a začala jsem posílat emaily snad všem českým nakladatelstvím. A pak se stalo to, co jsem vůbec nečekala! Za dva měsíce jsem spolupracovala s relativně velkým množstvím nakladatelství! Od té chvíle jsem pořád četla a mezi tím psala recenze. Ale to mi dlouho nevydrželo... Po nástupu na univerzitu jsem logicky měla daleko méně času. Pořád jsem ale chtěla každičkou knihu, kterou mi nabídli! Přijímala jsem každou nabídku, která znamenala knihu zdarma. Ale najednou jsem nestíhala publikovat recenze včas! Recenze jsem psala pozdě. Na začátku jsem psala nakladatelstvím omluvné emaily, kde jsem jim vysvětlovala, proč nestíhám, a že recenzi vydám hned, jak to půjde.
Ale co bylo horší - začala jsem čtení nenávidět! Už nešlo o zálibu, které bych se věnovala ve svém volném čase... A vůbec nejde o to, že bych četla špatné knihy. Vždy jsem si mohla vybrat knihu, kterou bych si chtěla přečíst. Jenže ve chvíli, kdy jsem ji vybalila, se z ní stala povinnost. A to byl začátek konce. V určitou chvíli jsem si přestala psát o nové recenzní výtisky. Pořád jsem měla v knihovničce dost knih, které už měly po termínu. A víte, co je na tom to nejhorší? Některé tam stále mám! Nepřečtené. Nezrecenzované. Dva a půl roku poté, co jsem je dostala... A mě to OPRAVDU mrzí! Já se jen nemůžu donutit je otevřít... 
A to je příběh o tom, jak jsem byla sobecká a zaslepená. Pokud jste to četli pořádně, spočítali jste si, že to všechno trvalo jen půl roku. Raketový start a stejně rychlý konec. Ten blog ještě pořád mám a někteří z vás mě možná znají právě odtamtud. Nechávám si ho proto, že mi připomíná, jak materialisticky a nezodpovědně jsem se chovala...
A víte, že já takovéhle blogerky (přiznávám, že kluky blogery moc nesleduju) stále potkávám? Některé takové byly již tehdy, nové přibývají (Nafacebookových skupinách často vidím holky, jak se ptají, jak dosáhnout toho, aby dostávaly věci zadarmo. Nejčtenější článek na mém původním blogu byl ten, kde ostatní blogeři vysvětlovali, jak si zažádat o spolupráci). Holky, které blogují jen proto, aby dostaly věci zdarma (nejen knihy, prosím, nevztahujte to na všechny knižní blogery). A věřím, že to vidíte i vy. Znáte blogy, jejichž majitelky dělají všechno proto, aby dostaly věci zdarma nebo píší sponzorované články. A znovu opakuji, že nemám nic proti tomu, když na svém blogu opravdu pracujete a chcete si jím přivydělávat apod. Ale pokud blogujete jen proto, že chcete věci zdarma, nejlépe aniž byste museli něco dělat, je to docela smutné, nemyslíte? Pravděpodobně vás to ani tolik nebaví...Sama vím, o čem mluvím. 
Teď ale můžete namítnout: ,,Vždyť tu dva články zpátky píšeš o věcech, které jsi dostala zdarma!" A já vám můžu jen odpovědět, že ten článek mě vlastně popostrčil k tomu, abych tenhle svůj ostudný příběh zveřejnila. Tím článkem jsem znovu ujela. Chodí mi docela dost nabídek na spolupráce (čemuž se divím, protože čtenářů moc nemám), které odmítám, Tentokrát jsem se ale nechala zlákat, i když jsem ty věci nepotřebovala a navíc se daný článek ani nehodil mezi ty ostatní, které tady publikuju. Tím neříkám, že bych v článku lhala (jinak řečeno, věci se mi opravdu líbí), ale při psaní jsem se prostě necítila nejlíp (nejsem módní bloger, což jste už dávno poznali :)). Připomnělo mi to, jaké to je blogovat jen proto, abych dostávala věci zdarma... Věřte mi, ona to taková sranda nebyla! 

9 comments:

  1. Musím len súhlasiť. Tiež som si prešla tým obdobím vecí "zadarmo" a teraz ma to nebaví... stále mám ešte nezrecenzované krémiky a rôznu kozmetiku, ale radšej píšem články len tak ;)


    Zvláštne dievča
    Čítanie je sexy

    ReplyDelete
  2. I think it's okay to blog just for freebies, but that's something I wouldn't do myself. :D such an interesting read!

    ~ Jasmin N
    littlethingswithjassy.blogspot.fi

    ReplyDelete
  3. Very enlightening. It's okay to blog to make money or get freebies as long as we do it for the right reasons. We have to keep up with our passions and make sure that when we blog, we are contributing something out there. I'm sorry you started to hate reading then but I'm sure you still love to read.

    Great post!

    Ron | Nearby Wanderer

    ReplyDelete
  4. It is most important to have fun in what you do, and do it with passion if you ask me

    ReplyDelete
  5. I think making your blog professional is absolutely fine, admirable in fact, but you need to remain true to yourself and honest to your readers. I haven't ever done any work with companies on my blog, but I really appreciate when bloggers are honest when the post is a sponsored one. Thank you for your honesty, very interesting read. xx

    ReplyDelete
  6. I think there's nothing wrong with being in it only (or mainly) for the money. I wouldn't be able to do that though, at least not if I wasn't having a lot of fun doing it!

    ReplyDelete
  7. I love the idea of freebies for writing as long as it's your true thoughts. I have only gotten a free item once and it was after the fact because my Reception Venue appreciated my random blog post about their services!

    ReplyDelete
  8. I haven't gotten anything from my blog yet but I hope one day I could live from it and not to get my head in the clouds cause maybe getting free stuff means more work. I mean, when you do it for fun you can sometimes give just 20% of yourself and if it's your job you must give more. So it really matters how much you enjoy writing or taking photos for your blog, and how would you cope if your blog was your only job.

    ReplyDelete
  9. I liked reading this because it is refreshing and so honest! Personally I think it's wrong to blog only because of the money / freebies, but on the other hand I think some of us might do it unconcience!

    ReplyDelete