Wednesday 12 July 2017

Perfekcionismus aneb zdravá výživa cestou k mentální ortorexii?

Kolik článků bylo napsáno o anorexii a dalších poruchách příjmu potravy? Miliony! Vsadím se, že většina z vás ale neslyšela o ortorexii. Nebo se pletu?




Spíš ne. Něco mi ale říká, že až vám řeknu, co to ortorexie vlastně je, zjistíte, že znáte někoho, kdo touhle nemocí trpí. Možná je to někdo ve vašem okolí, snad ještě pravděpodobnější ale je, že na takového člověka narazíte na sociálních sítích. Vždyť kdo z nás v dnešní době nesleduje nějakou dokonalou fitnessku (nebo fitnessáka), která nedělá nic jiného, než řeší, co jí? 

Není nic špatnýho na tom, že se zajímáme o to, co jíme. Někteří z nás chtějí být zdravější, jiní chtějí zhubnout, další si správnou stravou vytvořit základ k nabírání svalů. Jenže všechno má své meze. I to, co zpočátku děláme jen s dobrými úmysly, se může zvrtnout. Problém je ale právě v tom, že lidi, kteří trpí ortorexií, si to právě kvůli té nálepce "zdravé" nechtějí přiznat. Vždyť jen jedí zdravě! Vždyť se jen starají o své tělo a my bychom to měli dělat taky! Jenom závidíme, že nemáme tak silnou vůli jako oni! 

Jenže ono to není zas tak zdravé, když už nemyslíte na nic jiného než na jídlo. Máte přesně vypočítaný příjem, poměr makroživin, dopředu vymyšlený jídelníček a nedovolíte si žádné vybočení. Jasně, zase si asi myslíte, že takovým lidem závidím a možná i trochu jo. Ale problém není v tom, že někdo dodržuje určitý režim. Problém je, když se ten někdo začne bát nezdravého jídla, začne si vyčítat sebemenší přešlap, navýšení příjmu, nebo se za tahle vybočení přímo trestá. V tu chvíli je člověk zajatcem vlastní mysli, otrokem zdravé stravy. Posedlost zdravou stravou vyjadřuje naprosto přesně a bez obalu, co je na téhle nemoci špatně.

Schválně se podívejte SEM na stránku vimcojim.cz, kde najdete nejen podrobnější informace o ortorexii samotné, ale také tzv. Bratmanův test, který vám pomůže zjistit, jestli sami touto poruchou netrpíte. 

Zdravý životní styl vás má bavit. Máte ho následovat proto, že pro sebe chcete udělat něco dobrýho. Není nic špatného na tom, že budete jíst celý život zdravě a mít silnou vůli, pokud ale to všechno děláte z donucení nebo strachu, to je jiná. Pak byste se opravdu měli zamyslet nad tím, jestli to je ještě pořád zdravé. Ono totiž zdravé pro tělo nemusí nutně znamenat zdravé pro duši. Psychika je taky důležitá, na to nezapomínejte! 

5 comments:

  1. O ortorexii slyším poprvé, takže moc díky za přiblížení a info :) asi by mě kleplo, kdybych myslela pořád na jídlo :D

    Petra | www.mygoldenmind.blogspot.cz

    ReplyDelete
  2. Já o této nemoci slyšela už moc. A sama na jídlo Myslím pořád, ale spíš proto, že jídlo miluju a furt žeru :D fakt furt. Tohle mám po mamce. Naštěstí mám po ní i její dobrý metabolismus, jinak už bych byla jak Míša Kulička :D.

    fellienm.com

    ReplyDelete
  3. no tak o tom som ešte nepočula, ale človek sa stále učí niečo nové! :).

    KEJMY ♥.

    ReplyDelete
  4. O tom jsem ještě neslyšela, ale já jsem tedy pravý opak. Někdy si nadávám za to, jak hroznou mám životosprávu :/ :D

    http://ladylenna.blogspot.cz

    ReplyDelete
  5. Take o tom slysim poprve, takze dekuji za uvedeni do obrazu! :) Ja jich znam dost predevsim z tech siti, ale osobne tedy jidlo miluju a jim, co mi chutna, s nicim to neprehanim. Jako vegetarianka s ne nejlepsim metabolismem jsem to driv resila hodne, ale v Belgii me naucili, ze vychutnani si dobreho jidla s dobrym vinem v dobre spolecnosti a bez vycitek je jednou z nejcivilizovanejsich poteseni a zjistila jsem take, ze dobre jidlo je skvele pro nasi psychiku. Lidi by meli nalezt chutovou paletu zkazenou industrialnimi polotovary a umelymi dochucovadly, pak by s laskou jedli i to, co je zdrave, protoze jim to proste jen chutna a ne proto ze si mysli, ze by meli. Jidlo ma byt potesenim, na co bychom pak meli chutove bunky?
    Pekny clanek, jeste jednou diky!

    ReplyDelete