Wednesday 20 September 2017

Všechno má své následky

Všechno má své následky. Jenže Minnie neví, že se stalo něco, co teď ony následky vyvolává...



Knihu Následky se mi podařilo mezi novými knihami nakladatelství Kniha ZLIN přehlédnout. Tahle recenze na iDnesu mě na ni ale okamžitě nalákala. Příběh, který pojednává o umění, dnešní mladé generaci a vlivu rodičů na děti, mě zaujal natolik, že jsem se pustila do čtení hned, jak jsem knihu vyndala z balíčku. 


Hlavní postavou je mladá umělkyně Minnie, která se postupně díky svým neotřelým nápadům dokáže v uměleckém světě prosadit. Její tvorba se úzce pojí s jejím životem a soukromím. Opravdovou slávu jí ale přinese až projekt, který sama nevymyslela a navíc o něm ani nevěděla. Fotograf, se kterým se občas nezávazně schází, vyfotí sérii snímků, na kterých nic netušící Minnie ve spánku ,,pózuje" v drahé módní košilce. Ta se o fotkách dozvídá až ve chvíli, kdy je otiskne časopis VOGUE. Minnie je najednou středem pozornosti. Tuhle skutečnost okamžitě využije ve svůj prospěch a přijde s nápadem na nový projekt. Během něj se ale odehraje několik událostí, které projekt odsunou na druhou kolej, a Minnie se daleko víc zaměří na sebe sama, svou minulost i přítomnost...

Teď vám řeknu něco, co normálně prozrazuju až na konci recenze. Řeknu vám totiž, co si o knize myslím. Mohlo by vám to totiž pomoct v pochopení následujících odstavců, kde se budu knize víc věnovat. Vůbec nevím, co si o téhle knize myslet. Je to tak. Já vlastně nevím, jestli se mi ta kniha líbila, jestli ve mně vyvolala nějaké emoce, jestli mě donutila přemýšled, atd. atd. atd. Vážně nevím... A nevěděla jsem to ani v průběhu čtení.

Kniha Následky by podle mě mohla být rozdělena do dvou knih. Obě části by se po přepracování/dopracování mohly stát zajímavými samostatnými knihami. Obě bych si s chutí přečetla. Takhle dohromady mi ale ani jedna část nepřijde dotažená a jako celek to na mě působí nesourodě. 

První část je dějovější a pojednává převážně o umění. Zajímavé myšlenky střídají neotřelé umělecké nápady, filosofování se zase prolíná s Minniiným životem trochu bohémské třicátnice. Najednou jsme ale vrženi do druhé části, která je silně psychologická, a dozvídáme se v ní především o minulosti hlavní hrdinky a o tom, jaký na ni měla tahle minulost dopad. 

Obě části se líbily, ale nehodily se k sobě. Radši bych každou dotáhla do konce a přečetla si ji samostatně. Nápad se v obou skrývá hezký a námět se mi taky zdá slibný. Kniha je navíc napsaná čtivým stylem. I proto ráda sáhnu i po druhém románu, pokud ho nizozemská začínající spisovatelka  Niña Weijers napíše. 

Já věřím, že napíše, protože její prvotina byla ověnčena hned několika cenami. Dost možná jsem prostě knihu nepochopila, nebo mi ten přechod mezi dvěma částmi nesedl. Určitě ale Následky nechci hodnotit negativně. Jak jsem hned na začátku zmínila, já vlastně nevím, co si o ní myslet... Určitě mě ale nenudila.

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Kniha ZLIN. Knihu najdete ZDE.

2 comments:

  1. Já osobně mám ráda ty psychologické prvky, které popisuješ ve druhé části. Vypadá zajímavě :)

    FIT MADDIE

    ReplyDelete
  2. Vypadá to fakt zajímavě, možná se po knize poohlédnu :)
    Petra | www.mygoldenmind.blogspot.cz

    ReplyDelete