Monday 8 February 2016

ERASMUS: Studium ve Švédsku

I když to sama zatím moc nevnímám, Erasmus je studijní pobyt. Umožňuje mi strávit jeden celý semestr na zahraniční univerzitě, což ale neznamená, že se změní pouze jazyk studia... i když to bylo to jediné, co jsem před odjezdem tušila.
Erasmus is studying exchange, even though I haven't realised it yet. It gives me the opportunity to spend one semester abroad which doesn't mean that it's only language that's going to change... but that was the only thing I thought of before leaving. ... PS: sorry to my foreign readers but this time the article is only in Czech because I'm comparing Czech school system with Swedish one :)


Studium ve Švédsku se opravdu hodně liší od toho, jakým způsobem je studium organizováno v ČR. A to ve všech směrech... Pokud studujete ve Švédsku bakaláře, budete mít vždy na jeden semestr jeden modul, který tvoří několik předmětů, nejčastěji 4. Tyto 4 předměty absolvujete v průběhu semestru a v dalším semestru si zase vyberete jiný, nejčastěji navazující modul. V ideálním případě budete první dva měsíce plnit dva předměty, ty zakončíte zkouškou, dáte si týden volno a v druhé polovině semestru splníte další dva předměty. To je ale pouze jedna z variant, je také možné, že máte všechny čtyři předměty celý semestr, nebo naopak první dva měsíce neděláte nic a další dva nestíháte.

Ve škole ale moc času netrávíte. O to náročnější pak je domácí příprava. Na každou hodinu je nějaký domácí úkol, čtení, krátká prezentace, film. A přestože vám nikdo nebude nadávat, že jste se na hodinu nepřipravili, samo rychle poznáte, že to bez přípravy prostě nejde, tedy pokud chcete v hodině fungovat a navíc nebýt za naprostého blbečka.
S domácí přípravou souvisí internetové prostředí, školní portál, bez kterého se neobejdete. Jestli si říkáte, že SIS (nebo něco podobného) přece máte taky, věřte mi, že tohle je úplně jiný level. Veškeré informace o jednotlivých předmětech najdete právě zde. Každý předmět má vlastní stránku, dokumenty, diskuse, ... Učitelé s tímto prostředím pracují každý den, přidávají nové články (často nepovinné, prostě jen pro ty, kteří mají chuť dělat něco navíc), komunikují se žáky, spousta diskusí je k jednotlivým probíraným tématům, takže si s ostatními žáky navzájem radíte, jak danou věc chápete, zatímco vám tam za pár minut klidně odpoví i učitel a pomůže s problémy. Pokud jste typ studenta, který si domácí úkoly na další hodinu zapisuje do diáře, a zápisky si píšete v ruce, ve Švédsku moc nepochodíme, většinu úkolů vám totiž učitel zadá právě na internetu a tam ho od vás také bude chtít odevzdat...
Na co si doteď zvykám je nepravidelný rozvrh. Švédové svůj život místo na měsíce dělí na dny. Ve škole tak často uslyšíte, že budete psát závěrečnou esej v 8 týdnu, tzn. osmém týdnu roku (teď máme 6. týden). Rozvrh je rozdělen do týdnů, není ale každý týden stejný. Prostě si musíte vzít diář a všechno hezky sepsat, protože jednou budete mít daný předmět v pondělí odpoledne a podruhé ve čtvrtek ráno. To se navíc často mění ze všech možných důvodů, rovnou vám tedy říkám, sledujte rozvrhy nejlépe každý večer, ať v pátek ráno po párty (levný vstup do klubu tu my mezinárodní studenti míváme ve čtvrtek :D) neklopýtáte se zalepenýma očima do školy, abyste na dveřích (ve švédštině) našli, že se hodina nekoná (to navíc přeložíte silou vůle s google translate).
Největší změna, kterou ale určitě pocítíte, pokud se rozhodnete studovat ve Švédsku, je chování učitelů. O těch českých středoškolských raději úplně pomlčím (nač se rozčilovat :)), a oproti nim si na ty, které jsem potkala na vysoké škole, nemůžu vůbec stěžovat, přesto je tu pořádný rozdíl. Zatím jsem tu nepotkala jediného učitele, který by nebyl milý a nápomocný. A že jsem jich potkala, protože další rozdíl je ten, že jeden předmět (nejen modul, tam je to samozřejmé) může učit více učitelů. Všichni se tu na vás neustále usmívají, já chodím na většinu předmětů s místními, a tak mě navíc vítají jako jediného Erasmáka ve třídě. Hlavní je ale přístup k výuce. Všichni se tu zapojují do diskuse, i já, ta, která to v ČR nikdy nedělala, se odvážím, protože se vám nestane, že by se vám učitel vysmál, nebo vás potopil. Naopak. A stejně tak nápomocní tu jsou i ostatní studenti. A věřte mi, že já té pomoci a shovívavosti třeba v hodinách němčiny potřebuji opravdu hodně. S něčím, s čím jsem se ale ještě v Čechách nesetkala, je fakt, že nám učitelé dávají najevo, že oni něco učí nás, my ale můžeme něco naučit je. A to doslova... v diskusích si často poznamenávají naše názory, myšlenky, stále nás nabádají, ať jim pošleme ten a ten článek, který jsme v hodině zmínili jako zajímavý apod. Já si díky tomu hned připadám důležitější a mám větší chuť v hodinách pracovat a vyjadřovat se... člověk má totiž pocit, že i on v té škole k něčemu vlastně je...

A jak tedy vypadá konkrétně můj rozvrh? Já jsem si jako Erasmák mohla vybrat, zda chci studovat celý jeden modul, nebo si vezmu jen některé předměty a doplním je jinými z jiných modulů. Očividně s tím ale moc nepočítají učitelé, kteří předměty dost propojují, takže bude moje studium ještě zřejmě zajímavé... :) Konkrétně jsem si vzala dva předměty z anglického modulu, English Literature a English Culture, doplnila jsem to jedním předmětem z německého modulu (hodiny jsou v němčině, což je pro mě samo o sobě těžké, když ale ostatní přejdou do švédštiny, to teprve začne ten pravý guláš :)) a nakonec samostatný předmět o teorii překladu. Zatím mám tři předměty, dvou (těch těžších) se pokusím úspěšně zbavit na konci března, a poté už budu pokračovat jen s dalšíma dvěma, které už budu mít až do konce semestru - tedy do začátku června. Do školy se tak teď dostanu 3x až 4x týdně. Zajímavé je, že hodiny nejsou přesně rozvržené. Většinou začínají ve čtvrt a učitelé dopředu v rozvrhu napíší, jak je hodina dlouhá (většinou dvě až tři hodiny). Nejsou žádné oficiální přestávky, takže pokud učitel nechce přerušovat hodinu, může mluvit tři hodiny v kuse, ještě se mi to ale nestalo, naopak :)
O tom, jak vypadají zkoušky, vám toho zatím moc neřeknu. Každý předmět je jinak rozvržený. Někdo dělá v průběhu semestru prezentace, někdo má na každý týden esej, já mám v některých předmětech kombinaci esejí a prezentací, jinde mám i písemný test a ústní zkoušku. Jak těžké ony zkoušky jsou vám ale řeknu až za pár měsíců... snad se tedy budu moct pochlubit hodnocením Pass...

Co vám přijde opravdu jiné, než na vysokých školách v ČR? A líbilo by se vám, kdybychom se v něčem v Čechách inspirovali?
Nebo máte sami zkušenost ze studia v zahraničí? Co bylo jiné?
Mějte se krásně!
Míša

6 comments:

  1. Wau zajimavy clanek, diky za postrehy, tohle me fakt zajima :)

    ReplyDelete
  2. Ja momentálne študujem celý rok na strednej v US a neskutočne mi to pomohlo. Je to neporovnateľné s učením v škole na slovensku. Erazmus chcem vyskúšať určite z výšky to bude ďalšia skvelá príležitosť.

    ReplyDelete
  3. Musíš se tam mít opravdu skvěle. Výborný článek jsem ráda, že jsem se dozvěděla více o Erasmu i když na Erasmus já nikdy nepůjdu. Hrozně ráda bych vyměnila učitele, protože u nás jsou takový, že ti řeknou neuděláte závěrečnou zkoušku a propadnete, ale věřím, že tam je to jiné. Chtěla bych učitele, kteří vám pomáhají ne ty které máme u nás, kteří jsou až moc líní. :) Opravdu moc zajímaví článek mám ráda tvé články o Erasmu. :)
    Blog:Reading With Lucy

    ReplyDelete
  4. Asi bych si nezvykla na ten nepravidelný rozvrh. Ale moc se mi líbí přístup učitelů, to by měli zavést i u nás :)

    ReplyDelete
  5. Tak podle toho, co píšeš, se mi víc zamlouvá ten jejich systém. Radši sama studuji doma než ve škole a ten jejich ,,SIS'' zní taky dobře! Jediné, co se mi nelíbí, je to odevzdávání po internetu, protože radši píšu všechno ručně. Když pracuji na počítači, tak si máloco pamatuji. :/

    ReplyDelete
  6. Ja som prváčka na výške u nás a študujem Anglický jazyk. Som veľmi znechutená prístupom učiteľov. Pripadá mi to tu všetko hrozne zaostalé oproti ostatným krajinám. Rozvrh mám úplne od veci. Každý deň od ôsmej ráno do večera, kvôli veľkým medzerám...

    ReplyDelete